Česko je plné zajímavých a originálních projektů, které přináší do našich životů nejen inspiraci, ale i nová řešení problémů. Každý měsíc vám představujeme projekty, které jsou jedinečné a neměly by vám uniknout.
Tento měsíc se zaměříme na gaming a startupy z herního průmyslu. A jelikož je léto v plném proudu, přinášíme vám letní speciál okořeněný bonusovými otázkami z byznysu i mimo něj.
První projekt, založený nevidomou hráčkou, se jmenuje Kikiriki Games a vyvíjí hry pro nevidomé hráče. Druhý letní srpnový startup Brainz Gamify, nezávislé herní studio, vytváří špičkové hry a zážitky pro virtuální a smíšenou realitu.
Kikiriki Games
Herní studio Kikiriki Games odstraňuje bariéry v herním průmyslu a přináší do tohoto odvětví inkluzivní přístup. Cílem studia je přispívat k tomu, aby vznikaly videohry, které před hráče nekladou žádné bariéry.
Studio v listopadu 2021 založili manželé Jana a Miloš Kuklovi. Jejich motivací bylo zlepšit nabídku mobilních her přístupných pro zrakově handicapované hráče. V současnosti je 99,98 % všech her na mobilu naprosto nepřístupných pro nevidomé.
V květnu 2022 Kikiriki Games vydalo svoji první blind friendly mobilní hru To the Dragon Cave, která zaznamenala celosvětový mediální ohlas a byla nominována na cenu Pocket Gamer Awards v kategorii Most Inovative Mobile Game.
O rok později Kikiriki Games vypustilo do světa kvízovou mobilní hru Brave Brain, která staví na principech inkluzivního designu. Díky tomu je tato hra stejně přístupná pro všechny hráče. Výsledkem tak je, že mezi hráči nestojí žádné bariéry a stejný herní titul hrají vidomí i nevidomí lidé.
“Téma inkluze je pro nás v Kikiriki Games velmi důležité. Proto jsou součástí tvůrčího týmu vždy i lidé se zrakovým handicapem. Studio, které vedu jako nevidomá, je tak inspirací a ukazujeme, že zrakový handicap není překážkou pro vykonávání plnohodnotné práce.”
Jana Kuklová, spoluzakladatelka Kikiriki Games
Pár otázek pro letní speciál Startupů na mušce:
- S jakou největší výzvou jste se zatím poprali?
Nejnáročnější pro nás je nenechat si práci přerůst přes hlavu a ubránit se tomu, aby nám zasahovala do osobního života. To, že jsme zakladatelé studia a zároveň i manželé, má své výhody, ale i určité nevýhody. Snažíme se proto myslet na to, že spolu musíme trávit čas i jinak, než jenom pracovně a že se nesmíme bavit jen o naší práci. To je ale občas docela náročné uhlídat a samozřejmě se někdy nedokážeme ani ubránit vzájemným neshodám.
- Kam to chcete se svým startupem dotáhnout za 2–3 roky?
Naším přáním je, abychom byli rostoucí firmou, která udává směr v oblasti inkluze v herním průmyslu, a která je zárukou, že námi vytvořené produkty nikoho nevylučují, ani neomezují, ale naopak přispívají k vytváření rovnocenných příležitostí.
- Kdo z vaší konkurence dělá skvělou práci?
Jako nevidomá hráčka mobilních her mám moc ráda tituly od rakouského studia Mental Home a českého studia Play by Ears.
- Máte nějaký osobní/pracovní life-hack, který vám funguje?
Procházky do přírody, které pro nás nejsou jenom odpočinkem, ale také velkou inspirací. Na ty nejlepší nápady a řešení přicházíme při tůrách po lesích. Však i nápad na naši první hru To the Dragon Cave a založení Kikiriki Games vznikl, když jsme procházeli národní park na chorvatském ostrově Mljet.
- Kdo, nebo co vás inspiruje ráno vstát z postele?
My bychom spíše potřebovali nějakou inspiraci, jak se v posteli udržet. Oba dva máme hlavu tak zaměstnanou naším projektem, že se nám málokdy podaří dospat do budíku.
Web: https://www.kikirikigames.com/
Facebook: facebook.com/kikirikigames
Facebook produktu: facebook.com/bravebraingame
X (Twitter): twitter.com/gameskikiriki
Instagram: instagram.com/kikirikigames
Zdroj: Kikiriki Games
Brainz Gamify
Brainz Gamify je pražské nezávislé herní studio spadající do skupiny kreativních studií Brainz Studios, vlastněné Robinem Pulterou a Štěpánem Kleníkem. Cílem studia je vytvářet špičkové hry a zážitky pro virtuální a smíšenou realitu a zaplnit tak mezeru na trhu vytvářením her pro budoucí XR publikum, které hledá nové způsoby, jak zažít pohlcující příběhy.
Prvním produktem studia Brainz Gamify je XR hra Track Craft, nabízející hráčům nostalgický návrat do dětství a radost z hraní si s auty. Hra umožňuje hráčům skládat si vlastní závodní tratě pomocí široké sady nástrojů. Tyto nástroje zahrnují portály, pohyblivé platformy, divoké smyčky a speciální bloky, které vytvářejí iluzi ohýbání a změny fyzického prostoru. Hráči pak mohou sdílet své vytvořené tratě s ostatními hráči a závodit v různých herních módech.
Track Craft cílí na silný komunitní aspekt společného tvoření a opírá se o unikátní vizuální styl a zábavnou herní mechaniku. Demo hry je aktuálně dostupné na distribuční platformě SideQuest a Applab a plná verze hry vychází tento podzim na platformy Meta Quest a Pico.
„Jsme Brainz Gamify, tvůrci nevšedních her ve virtuální a smíšené realitě, které vás přenesou do nových dimenzí. Vytváříme hry budoucnosti – takové hry, které jsme si vždycky přáli, aby existovaly.”
Robin Pultera, Founder a CEO Brainz Studios
Pár otázek pro letní speciál Startupů na mušce:
- S jakou největší výzvou jste se zatím poprali?
Investoři jsou vůči oblasti virtuální reality velmi rezervovaní – obzvlášť v našem regionu.
- Kam to chcete se svým startupem dotáhnout za 2–3 roky?
Na našem produktu DYImensions vydáváme první herní mixed reality titul a do 3 let chceme mít na platformě hotových 5 her a alespoň jeden v top 10 na platformě Meta Quest s revenue nad 10 mil. USD.
- Kdo z vaší konkurence dělá skvělou práci?
Owlchemy Labs, Fast Travel Games.
- Máte nějaký osobní/pracovní life-hack, který vám funguje?
Spánek je zázrak, bez něj se vám nic nepovede!
- Kdo nebo co vás inspiruje ráno vstát z postele?
Aktuálně můj syn Florian pravidelně v 5 ráno včetně víkendů 🙂
Web: https://www.gamify.cz/
Web produktu: https://www.trackcraft.cz/
LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/brainz-gamify
X (Twitter): https://twitter.com/trackcraftgame
Zdroj: Brainz Studios